خوردن صبحانه‌ی کم کربوهیدرات مترادف با رفتار متفکرانه‌تر است

13 ژوئن 2017- یک مطالعه‌ی جدید در مورد اثرات رژیم غذایی بر مغز و رفتارها نشان داد که مصرف یک صبحانه‌ی کم کربوهیدرات ممکن است بطور مثبتی بر تصمیم‌گیریها و رفتارهای اجتماعی فرد تأثیر گذارد.

 وعده‌های غذایی کم کربوهیدرات در حال حاضر در میان افراد مبتلا به دیابت به دلیل اثرات مثبت آن بر مقدار قند خون این گروه از بیماران محبوب است، حال یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که غذاهای کم کربوهیدرات همچنین می‌توانند به داشتن روابط اجتماعی بهتر کمک کند.

این مطالعه که در مجله‌ی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، نشان داد که مواد شیمیایی ویژه ای در مغز بر تصمیم‌گیریهای اجتماعی ما در پاسخ به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات کم، ممکن است تأثیر گذارند.

محققان دانشگاه Lübeck در آلمان از یک بازی به اشتراک گذاری پول بصورت آنلاین بنام Ultimatum Game، به عنوان یک پروکسی برای آزمایش تصمیمات اجتماعی ناشی از رژیم غذایی استفاده کردند.

در این بازی به شرکت کنندگان فرصت رد یا قبول یک پیشنهاد‌ مالی کاملاً ناعادلانه از طرف حریف داده می‌شود. اگر پیشنهاد توسط فرد رد شود، هیچکس پولی دریافت نمی‌کند.

محققان از 87 دانشجو خواستند در این بازی شرکت کنند تا تصمیمات حاکی از بخشندگی آنها را بر اساس آنچه چند ساعت قبل از بازی خورده‌اند، بررسی کنند.

در بخش اول این مطالعه، جائیکه نوع صبحانه در اختیار شرکت کنندگان بود و نسبت کربوهیدرات وعده‌ی غذایی را فقط محققان می‌دانستند، افرادیکه کربوهیدرات کمتری خورده بودند تصمیمات با ملاحظه‌تری می‌گرفتند.

به طور خاص، تنها یک چهارم از دانشجویانی که صبحانه‌ای با کربوهیدرات کمتر خورده بودند پیشنهادات ناعادلانه را رد می‌کردند، در حالیکه 53 درصد از افرادیکه صبحانه‌ای با کربوهیدرات بالا مصرف کرده بودند، پیشنهادات ناعادلانه را رد می‌کردند.

 در بخش دوم مطالعه، محققان از 24 مرد خواستند که برای خوردن صبحانه در دو روز به آزمایشگاه مراجعه کرده و صبحانه‌های آماده شده را میل کنند یکی از این دو صبحانه‌ی آماده حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات(80 درصد) و مقادیر کمی پروتئین (10٪) و صبحانه‌ی دیگر حاوی مقادیر کمی کربوهیدرات (50٪) و مقادیر متوسطی پروتئین (25٪) بود.

 نتایج بخش دوم نیز مشابه با آزمایشات اول بود. احتمال رد پیشنهادات ناعادلانه برای افرادیکه صبحانه‌ای با کربوهیدرات زیاد مصرف کرده بودند، بیشتر بود.

هنوز معلوم نیست که چرا کربوهیدراتها یا پروتئینها ممکن است بر تصمیم‌گیری‌ افراد تأثیر گذارند اما در این مطالعه یک توضیح بالقوه برای آن ارائه گردید. محققان می‌گویند: پس از خوردن صبحانه پرکربوهیدرات مقدار اسیدآمینه‌ی تیروزین در خون افراد، بطور قابل توجهی پایین‌تر است.

اسیدآمینه‌ی L-tyrosine در غذاهایی مانند مرغ، ماهی، بادام زمینی، آووکادو، پنیر یا ماست یافت می‌شوند و در تولید مواد شیمیایی مهمی در مغز دخالت دارند که به آنها نوروترانسمیتور یا انتقال دهنده‌ی عصبی می‌گویند که شامل اپی نفرین، نوراپی‌نفرین و دوپامین می‌باشند.

وعده‌های غذایی حاوی کربوهیدرات کم و غنی از پروتئین موجب افزایش غلظت تیروزین شده و احتمالا مسیر پاداش مغز را که تصمیمات اجتماعی را کنترل می‌کنند، تقویت می‌نماید.

به طورکلی این مطالعه نشان می‌دهد که تغییرات کوچکی در مواد مغذی موجود در رژیم غذایی که دارای خواص بهبود دهندگی خلق و خو هستند، می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر تصمیم‌گیریهای اجتماعی داشته باشند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/low-carb-breakfast-synonymous-with-more-thoughtful-behaviour-in-new-study-92827007.html